Verslag gemeenteraad PvdA fraktie 19-08-2020

20 augustus 2020

PvdA-verslag raadscommissie en gemeenteraad 19 augustus

Woensdagavond begon het politieke seizoen met een extra raadscommissievergadering over de ambtelijke huisvesting. De huisvesting van de ambtelijke organisatie moet hoognodig aangepakt worden. Onze ambtenaren werken op verschillende plekken in de stad, in gebouwen die niet altijd voldoen aan ARBO- en duurzaamheidseisen. De vraag is nu waar moet het stadskantoor komen, in het centrum, aan de N31, op de Waddenpromenade of bij de Westerzeedijk en kiezen we voor nieuwbouw of verbouw van bestaande gebouwen? In de raadscommissie konden de raadsleden vragen stellen aan het college. In de raadsvergadering van 2 september zal een besluit genomen worden over hoe het verder gaat.

Na de raadscommissievergadering was er een raadsvergadering met maar één agendapunt: het benoemen van een nieuwe wethouder. Na het vertrek van wethouder Kuiken naar Leeuwarden zijn we als PvdA-fractie op zoek gegaan naar een goede opvolger. Zoals bekend is de PvdA sterk geworteld in de Harlinger samenleving en daarom zijn we als fractie blij om wederom een goede kandidaat uit de eigen Harlinger afdeling te kunnen voordragen voor het wethouderschap.

Een lokale kandidaat dus, die Harlingen goed kent en beschikt over bestuurlijke en politieke ervaring. En die zich voor de volle 100% wil inzetten om het Bestuursakkoord vastgesteld in 2018 uit te gaan voeren. Kortom de PvdA-fractie heeft met veel vertrouwen Erik de Groot voorgedragen voor de functie van wethouder. De gemeenteraad heeft ook ruime steun uitgesproken voor zijn kandidatuur. Waarna Erik de Groot de belofte heeft afgelegd en vanaf nu wethouder van de gemeente Harlingen is. Wij wensen hem veel succes toe!

Sociaal voor mekaar!

PvdA-fractie Harlingen, Edwin Helvrich, Jacqueline Huizenga, Bartele Boersma, Welmoed Konst en Ron Leen