PvdA in de raad: Raadsvergadering 17 april

22 april 2019

Afgelopen woensdag 17 april 2019 vergaderde de gemeenteraad van Harlingen weer. Er stonden niet veel agendapunten op de agenda. PvdA-er Jacqueline Huizinga vroeg naar de lekkage in het aquaduct van de N31. De aannemer en Rijkswaterstaat zijn nog op zoek naar de lekkage. De reparatie zal in ieder geval geen extra kosten voor de gemeente opleveren. Een volgende vraag van Jacqueline ging over het nieuws dat minima te vaak onderverzekerd zijn voor tandartskosten. In Harlingen kan gelukkig iedere inwoner met een laag inkomen via de AV Frieso een tandartsverzekering afsluiten met een goede dekking.

Op de raadsagenda stond onder andere de Kadernota, hierin staan de uitgangspunten voor de Begroting 2020. In het Bestuursakkoord is afgesproken dat de belastingen en heffingen niet veel mogen stijgen. Het gaat hierbij om de onroerende zaakbelasting, rioolrecht en afvalstoffenheffing. Wij van de PvdA zijn er tevreden mee dat de woonlasten van onze gemeente tot de laagste van Fryslân blijven behoren.

De gemeenteraad heeft ook ingestemd met de Kwaliteitsverbetering voor de wijk Ludinga. Met dit plan wordt het Harlinger Bos aangepakt en uitgebreid vlakbij De Batting. Daarnaast worden er verschillende verkeersmaatregelen genomen, zoals extra parkeerplaatsen aan de Achlumerdijk en bij het Noorderlicht. Dit alles zal de verkeersveiligheid ten goede komen. De PvdA kon dan ook van harte instemmen met dit raadsvoorstel.

PvdA Harlingen
Ron Leen, Welmoed Konst, Bartele Boersma, Jacqueline Huizenga, Edwin Helvrich en Hein Kuiken