PvdA-Verslag raadsvergadering 23 november

27 november 2022

Afgelopen woensdagavond vergaderde de gemeenteraad van Harlingen over verschillende onderwerpen. De voor de PvdA belangrijkste onderwerpen belichten wij in dit verslag.

Parkeerverordening

Elk jaar wordt een nieuwe Parkeerverordening vastgesteld. Meestal gaat het om kleine wijzigingen, maar voor komend jaar werden ingrijpende maatregelen voorgesteld. Op zich hebben we daar als PvdA geen moeite mee, maar dan moet het wel goed onderbouwd zijn. Want als je bestaand beleid wil wijzigen hoort daar een gedegen onderzoek aan ten grondslag te liggen. In dit geval komen er dan antwoorden op vragen als waar is er parkeerdruk, op welke tijden en in welke mate? Ondanks alle vragen van onze fractie is dat nog steeds niet duidelijk geworden.

Waarom dan toch een maatregel nemen die invloed heeft op bezoekers aan binnenstad en vooral het vignetgebied? Als er een probleem in de binnenstad is, waarom dan niet alleen in de binnenstad de parkeertijden aanpassen? In Leeuwarden hebben ze dat ook, buiten het centrum is er al om 18 uur vrij parkeren, in het centrum eindigt dat later. Dat moet toch ook in Harlingen mogelijk zijn? Een plaats als Joure maakt juist goede sier met vrij parkeren en dat trekt bezoekers aan en levert omzet op. De slogan Welkom in Harlingen, klinkt zo een stuk minder gastvrij…

Het vignet is indertijd ingevoerd om het eilander blik uit de wijken te krijgen, dat is gelukt. Waarom dan overal tot 20 uur ’s avonds betaald parkeren invoeren? Is het niet zo dat er gewoon te weinig parkeerplaatsen in een paar straten in de binnenstad zijn! Bewoners en arbeidsmigranten kunnen gewoon een vergunning aanvragen en verwachten een parkeerplaats, liefst voor het eigen huis. De vraag is dan ook of met deze maatregelen de hoeveelheid blik wel beperkt wordt. De PvdA was niet overtuigd en heeft daarom tegen het voorstel gestemd.

Tankstation

Met dit plan aan de Almenumerweg wordt een braak liggend terrein bij de entree van Harlingen ingevuld. De bestaande benzinepomp met een kleine supermarkt wordt verplaatst, dat is geen probleem lijkt ons. Dat probleem zit wel in de komst van een fastfoodketen vlakbij een school en de grootste wijk van onze stad. Moeten we dat wel willen als je kijkt naar gezond eten voor onze bevolking, met name voor de jeugd? Maar welke mogelijkheden hebben wij als gemeenteraad nog om dit te kunnen keren? Hebben we wettelijke gronden om dat te doen? Gaan we met een afwijzing een juridische strijd aan met de ontwikkelaar? Een strijd die te begrijpen valt vanuit gezondheidsoverwegingen, maar is dat ook zo vanuit juridische of ruimtelijke overwegingen? Besloten is dat het bestemmingsplan binnenkort ter inzage word gelegd, belanghebbenden kunnen dan een zienswijze indienen. Waarna de gemeenteraad een definitief besluit zal nemen.

Op initiatief van de CDA-fractie en mede ingediend door de PvdA zal onderzocht worden of de schoollocatie van De Diamant een geschikte plek voor het Jongerenwerk zou kunnen zijn. Dat zit nu nog in Het Vierkant, maar wil graag een betere en grotere locatie. Momenteel wordt al onderzocht of het gebouw van De Diamant voor wonen geschikt is. Beide onderzoeken zullen afgewacht worden voordat er een besluit genomen zal worden.

Tot slot was er een motie van HB en PvdA mede-ingediend door VVD en HOOP over de ambtsketen van de burgemeester. Deze zit niet goed en dat is jammer want het is een zichtbaar symbool van het burgemeesterschap. De raad besloot dat de ambtsketen aangepast zal worden.

U bent altijd welkom bij onze fractievergadering, maandag 28 november om 19:30 uur in Het Vierkant is er weer een.

Samen verder met Harlingen! PvdA-fractie Harlingen, Edwin Helvrich, Welmoed Konst, Jacqueline Huizenga en Bartele Boersma

Waar ben je naar op zoek?