Raadsvergadering 6 mei (digitaal i.v.m. corona)

16 mei 2020

Raadsvergadering 6 mei 2020 (digitaal i. v.m. Corona)

Het was een bijzondere raadsvergadering op 6 mei, met name omdat het even anders ging dan normaal. Op 30 april hadden we al even geoefend met digitaal vergaderen en nu moest het echt officieel. We moesten er allemaal even in komen, maar op een gegeven moment ging het mooi vlot en voelde het net als een echte raadsvergadering. Fysiek vergaderen in onze eigen raadszaal heeft natuurlijk onze voorkeur, maar in deze tijden is dit een prima alternatief. Het was een relatief korte agenda, maar er waren een aantal moties ingediend waarbij de discussie flink oplaaide. Wij lichten hier een aantal agendapunten uit.

Zo waren bij de Regionale Energie Strategie (RES) twee moties ingediend, een van GroenLinks en een van HOOP. De motie van HOOP riep op tot het onderzoeken of de huizen in Harlingen op de restwarmte van de REC kunnen draaien, in plaats van op gas. De PvdA vindt dat het de moeite waard is om dit te onderzoeken zodat we in discussies ook weten waar we het over hebben. Wethouder Boon zegde toe dit mee te nemen in een breder onderzoek naar manieren om huizen in Harlingen van het gas af te halen. De motie is aangenomen.

De motie van GroenLinks riep op tot meer ambitie in de RES. Zij vonden dat Friesland zich er toch wat makkelijk vanaf maakte als startbod. Dat is de fractie van de PvdA ook opgevallen. Er zit meer potentie in ons bod voor de RES. Echter dit is pas de eerste stap en het is nog te vroeg om nu al te gaan sturen. Wij vertrouwen erop dat in de volgende stappen de ambitie en potentie meer naar voren komt. De motie van GroenLinks is, mede om de reden dat het nu te vroeg is, afgewezen.

Een andere motie die aandacht verdient is de motie ‘Coalition of the Willing’. Deze motie riep op om aan de landelijke politiek kenbaar te maken dat Harlingen bereid is weeskinderen op te nemen die nu in Griekenland in vluchtelingenkampen zitten. Zoals ons raadslid Bartele Boersma het mooi verwoordde: “Kinderen in zo’n uitzichtloze situatie op Europese bodem zou nooit voor mogen komen en het duurt al veel te lang dat deze kinderen daar zitten. Humanitaire rampen als deze zijn niet alleen de verantwoordelijkheid voor Griekenland maar voor heel Europa en een ramp als deze kun je alleen samen oplossen.” De PvdA stemde voor omdat je ons inziens twee keuzes hebt: Je kunt aan de zijlijn blijven staan en afwachten, maar je kunt ook actie ondernemen en zelf de stap vooruit zetten. Wij kiezen voor de laatste optie. Als gemeente kun je ook het voortouw nemen en andere bestuurslagen op hun verantwoordelijkheid wijzen. De PvdA steunt deze oproep, en dus de motie van GroenLinks, van harte. De motie is aangenomen met 10 stemmen voor en 7 stemmen tegen.

Als laatste de motie over het tegemoet komen in de OZB voor accommodaties met een maatschappelijk nut, een motie op initiatief van het CDA. Denk bijvoorbeeld aan sportkantines, dorpshuizen en gebouwen voor de duivensport. Kerken vallen niet onder de regeling omdat die bij wet al zijn vrijgesteld van OZB. Dit onderwerp is een verkiezingsbelofte en daarom wil de PvdA ook dat hier actie in ondernomen wordt. Het verzoek om uitstel, vanwege miscommunicatie, van de wethouder werd afgewezen na een korte schorsing (die nog niet helemaal soepel verliep). Er werd gestemd, en de motie is met algemene stemmen, unaniem dus, aangenomen.

De andere agendapunten leverden weinig discussie op. Woensdag 27 mei is zoals het nu staat de volgende digitale raadsvergadering. Wij houden u op de hoogte.

Sociaal voor mekaar!

PvdA Harlingen, Welmoed Konst, Edwin Helvrich, Jacqueline Huizenga, Bartele Boersma en Ron Leen