Raadsverslag periode 22 juni en 13 juli

2 november 2022

PvdA-verslag

Afgelopen tijd waren er twee raadsvergaderingen, op 22 juni en 13 juli, waarin verschillende onderwerpen besproken werden, ook was er een wijkschouw in Ludinga. In dit verslag van de PvdA-fractie bespreken we de opvallendste punten.

Nieuwbouw Almenum

De Bouwvereniging wil het oude Almenum aan de Midlumerlaan vervangen door nieuwbouw. De gebouwen die er nu staan zijn sterk verouderd en hebben een veel te hoog energieverbruik. Er komen moderne gebouwen voor terug die aan de nieuwste eisen van onder andere energieverbruik voldoen. Er komen appartementen in de sociale en middenhuur, goed betaalbaar dus. Het zal een mooie aanvulling van het woningaanbod in Harlingen worden! Ook de bestrating en het groen op het terrein zal opnieuw worden ingericht met meer parkeerplaatsen dan er nu zijn. De PvdA stemde voor dit mooie plan en complimenteert de Bouwvereniging met de wijze waarop huurders en omwonenden inspraak hadden bij de planvorming.

Nieuwbouw scheepswerf

Aan de Industrieweg staat de oude werf van Scheepswerf Harlingen. Een nieuwe ondernemer heeft plannen om het terrein opnieuw te gebruiken voor de scheepsbouw. Daarvoor komt er naast de bestaande loods een nieuwe bedrijfshal van 22 meter. Dat is hoog, maar omdat het aan de rand van een industrieterrein is en werkgelegenheid gaat opleveren kunnen we als PvdA hier toch mee instemmen. Wel hebben we erop aangedrongen om nog eens goed naar de kleurstelling van de nieuwe bedrijfshal te kijken, want die moet niet te dominant in de omgeving worden.

Wijkschouw Ludinga 6 juli

Tijdens deze wijkschouw kwamen vanuit de bewoners een aantal punten naar voren. Een grote groep van bewoners ging samen met wethouder Schoute, ambtenaren en raadsleden op pad om deze punten te bekijken. Namens de PvdA-fractie waren Jacqueline Huizenga en Edwin Helvrich aanwezig.

Vaak ging het over te hard rijdend verkeer en de wens voor meer groen in de wijk. Op sommige plekken word nogal hard gereden, verschillende mogelijke oplossingen werden aangedragen om hier iets aan te doen. Met name in de wat smallere straten is er weinig openbaar groen aanwezig. De komende tijd zal bekeken worden wat er aan de verschillende ingebrachte punten gedaan kan worden.

Jaarrekening 2021

De gemeente Harlingen heeft vorig jaar ruim 2,2 miljoen euro minder uitgegeven dan er binnenkwam. Er waren verschillende mee- en tegenvallers. Een groot deel hiervan is werk voor ongeveer 1 miljoen dat dit jaar afgerond zal worden en dus alsnog zal worden uitgegeven. De rest van het overgebleven geld, ruim 1,2 miljoen euro, zal aan de reserves van de gemeente toegevoegd worden.

Mocht u nog vragen of opmerkingen voor ons hebben? U bent van harte welkom bij onze fractievergaderingen, de eerstvolgende is maandag 5 september om 19:30 uur in Het Vierkant. Of kijk eens op onze website www.harlingen.pvda.nl

Tot zover dit verslag. In Harlingen gaan we ongetwijfeld een mooie zomer tegemoet met onder andere de Tall Ships Races en de Visserijdagen! Wij wensen u een goede tijd toe.

Samen verder met Harlingen! PvdA-fractie Harlingen, Edwin Helvrich, Welmoed Konst, Jacqueline Huizenga en Bartele Boersma

Waar ben je naar op zoek?