Werkbezoek aan lokale initiatieven in Noardwest Fryslân met Streekwurk

9 oktober 2018

Vrijdagmiddag 5 oktober, een zonovergoten middag. Als enige raadsleden van Gemeente Harlingen namen Bartele Boersma en Ron Leen deel aan een drietal werkbezoeken aan lokale initiatieven die gesteund worden door Streekwurk Noardwest Fryslân.

Het allereerste was bij Stichting Frijlân net buiten Leeuwarden. Hoe werk je aan het opbouwen van een permacultuur en een ecologisch en duurzaam bestaan? Benieuwd? Kijk op www.frijlan.nl, op hun facebook of, nog leuker, ga er eens kijken. Wij vinden het een pracht initiatief of experiment, zoals je wilt. Valt veel van te leren. Tijdens de rit naar het tweede initiatief werden we geïnformeerd door jongeren van het project Tienskip, dat jongeren politiek activeert door hen uit te dagen om mee te doen in de lokale politiek en besluitvorming met de vraag “Wat kun je zelf doen om jouw doel te bereiken?”

Het tweede initiatief was bij de Fierljep Feriening Winsum e.o. die bezig is het wedstrijd- en oefenterrein op te knappen met ruimte voor andere lokale activiteiten, zoals bijvoorbeeld een jeu de boulesveld. Een onderhoudende ontmoeting met vrijwilligers met hart voor hun vereniging en hun dorp. Dat was ook het geval in Spannum waar wij het zomerdorpshuis bezochten dat duurzaam verbouwd gaat worden. Een zomerdorpshuis voor alle bewoners van Spannum om bij te kaatsen, te korfballen, te  jeu de boulen, maar ook voor het dorpsfeest en andere activiteiten.

Zomaar een greep uit de vele projecten die gesteund worden door Streekwurk en medegefinancierd uit het Iepen Mienskipfûns. Kijk maar eens op www.streekwurk.frl/projecten voor nog meer inspiratie.

In ieder geval was het een zeer leerzame middag voor onze raadsleden, even gluren bij de buren.