Woningbouw trekt sterk aan in Harlingen

18 februari 2019

Het is één van de belangrijkste thema’s in het verkiezingsprogramma van de PvdA Harlingen: iedereen moet zich een fatsoenlijk (t)huis kunnen veroorloven. De uitdagingen op de woningmarkt zijn complex en vragen de nodige aandacht van de PvdA in zowel het college als in de gemeenteraad. Een overzicht van de nodige actuele ontwikkelingen.

Nieuwbouw
Het jaar 2019 staat in het teken van de grote woningbouwprojecten in Harlingen. Zowel in de huur- als koopsector zijn er genoeg activiteiten. In de huursector is het de Bouwvereniging die in 2019 ongeveer 200 sociale huurwoningen zal opleveren en zijn er een aantal projecten waarbij oude woningvoorraad wordt opgeknapt of vervangen. Voorbeelden zijn Kluerd/Ropens en huurwoningen in zowel Midlum als Wijnaldum.
De gemeente is op dit moment in gesprek met ontwikkelaars om woningen in de categorie middenhuur te realiseren binnen de gemeentegrenzen (€ 720,-  tot € 1.000,- p/m). In de koopsector heeft Klaver de ruimte om tientallen koopwoningen te realiseren in Ludinga. Verder zal er begonnen worden met de bouw van achttien koopwoningen in het meest zuidelijke punt van Plan Zuid (Freyhof). Tevens is de planvorming voor woningbouw op de Trebollocatie en de Van der Meerlocatie inmiddels gestart.
De PvdA Harlingen constateert op dit moment krapte op de Harlinger woningmarkt en is blij met alle ontwikkelingen die deze krapte doen afnemen. Wel maken we ons zorgen over de houding van de provincie Fryslân. De provincie wil namelijk de ruimte voor woningbouw in de gemeente Harlingen aan banden leggen vanwege tegenvallende bevolkingsprognoses. De verwachting is dat gemeente en provincie in 2019 afspraken gaan maken over toekomstige woningbouw.

Een overzicht van alle grote ontwikkelingen:

Project Aantal Verwachte oplevering
Planzuid Fase 2 110 soc. huurwoningen 2019
Planzuid Fase 3 93 soc. huurwoningen 2021
Freyhof 18 koopwoningen 2019
Achter het station 26 zorgwoningen (huur) 2020
Ludinga 87 woningen (koop) 2019 en verder….
Trebol 18 koopwoningen 2020 en verder….
Van der meer ( Oosterhof) 25 huurwoningen (midden) 2020
Dukdalf 70 huur en 29 koopwoningen 2020/2021
Grettingalaan 12 koopwoningen 2019

Klimaat en duurzaamheid
Vanaf 1 juli 2018 mogen er geen vergunningen meer afgegeven worden voor de bouw van nieuwe woningen die op het gas zijn aangesloten. Dat betekent dat alle nieuwbouw gasloos wordt.
Hier blijft het echter niet bij: de klimaatdoelstellingen maken het nodig om ook de bestaande woningen energiezuiniger te maken. Een gigantische operatie die de komende tientallen jaren in beslag zal nemen. De Bouwvereniging heeft de afgelopen jaren al een flinke inhaalslag gemaakt met het opwaarderen van haar woningen door middel van betere isolatie, zonne-energie etc.
De grote opgave in Harlingen zal zijn om ook particuliere woningen te verduurzamen en dan is met name de binnenstad met haar monumentale status een opgave. Het is op dit moment nog onduidelijk of, hoe en wanneer de Rijksoverheid gemeenten en haar inwoners hier mee gaat helpen.

Andere ontwikkelingen
– Een voortdurend aandachtspunt voor Harlingen is de aanwezigheid en betaalbaarheid van de sociale huurwoningen in de gemeente Harlingen. Eind 2018 heeft onze PvdA-wethouder Volkshuisvesting afspraken gemaakt met de huurdersvereniging en de Bouwvereniging over het beperken van de huurstijgingen tot het inflatieniveau. Hierdoor zijn er geen excessieve stijgingen binnen de sociale huur in Harlingen.

– Ook het voorzien in jongerenhuisvesting heeft in 2019 prioriteit voor de PvdA. Samen met de Bouwvereniging gaat de gemeente de woningbehoeftes van jongeren in Harlingen inventariseren. Het is de bedoeling om in de toekomst beter te kunnen inspelen op de behoeftes van deze doelgroep. Vooruitlopend hierop zijn er al een aantal woningen in Plan-Zuid gelabeld voor jongeren.

– De krapte op de Harlinger woningmarkt wordt voor een gedeelte veroorzaakt door de toenemende behoefte aan huisvesting voor arbeidsmigranten. Harlingen heeft hier momenteel geen beleid voor. Dit vraagstuk is momenteel erg actueel in buurgemeente Waadhoeke. Harlingen probeert samen met Waadhoeke op te trekken om zodoende eind 2019 met het gereedkomen van de Woonvisie een antwoord te hebben op de dilemma’s die spelen rondom de vestiging van arbeidsmigranten.

– Wooncentrum Almenum is dringend aan vernieuwing toe. Samen met de Bouwvereniging en de bewoners is de planvorming inmiddels opgestart. Doel is om te kijken of we met (ver)nieuwbouw tegemoet kunnen komen aan de wensen van de huidige en toekomstige ouderen.

PvdA Harlingen
Ron Leen, Welmoed Konst, Bartele Boersma, Jacqueline Huizenga, Edwin Helvrich en Hein Kuiken