16 juli 2024

Nieuws van de PvdA Harlingen en fraktieverslag

De laatste raadsvergadering voor de zomervakantie was een bijzondere, niet alleen omdat we vanwege de EK halve finale al om 18 uur begonnen, maar voor de PvdA-fractie vooral omdat het de laatste was van ons fractielid Welmoed Konst. Na ruim zes jaar in de raad stopt ze ermee, de combinatie privé, werk en raadswerk was niet goed meer te doen. Wij vinden dat erg jammer, maar begrijpen het wel. PvdA Harlingen bedankt Welmoed voor haar inzet voor onze gemeente en afdeling.

Op de raadsagenda stonden een flink aantal onderwerpen. Zoals de Centrumvisie. We hebben een historische binnenstad, maar het is er wel rommelig. Als PvdA willen we graag een aantrekkelijke binnenstad voor onze inwoners en bezoekers, waar ondernemers een mooie plek voor hun horecazaak of winkel kunnen hebben. Daarom zal er in de toekomst flink geïnvesteerd worden. Ook moet er daarom wat gedaan worden aan het verkeer in de binnenstad. De Grote Bredeplaats word autovrij, de Voorstraat zal van juni tot en met september ’s middags en ’s avonds voor auto’s afgesloten zijn. Op voorstel van de VVD, mede door ons ingediend, is dit vanaf 13 uur ’s middags. Een enquête van Ondernemend Harlingen liet zien dat de meeste ondernemers de afsluiting liever om 13 uur dan om 12 uur, zoals het college voorstelde, willen laten ingaan.

Ook het Evenementenbeleid stond op de agenda van de gemeenteraad. In Harlingen worden elk jaar veel evenementen, grote en kleine georganiseerd. Daar heeft de gemeente nu beleid voor gemaakt, ook is er een subsidieregeling gekomen. Organisatoren van evenementen kunnen subsidie van de gemeente krijgen. Maar in het raadsvoorstel was het benodigde geld voor de subsidie niet geregeld. Door een amendement van VVD, PvdA en HOOP is er voor de komende vier jaar elk jaar 100.000 euro beschikbaar gekomen.

Samen met HOOP, D66, fractie Ligthart en CDA hebben we als PvdA een motie ingediend over community wonen. Door de toenemende vergrijzing is er ook in Harlingen behoefte aan andere woonvormen. Wonen en zorg kunnen dan beter gecombineerd worden. In Harlingen hebben al een grote groep mensen interesse getoond voor een Knarrenhof. Doel van de motie is om te onderzoeken of er locaties in onze gemeente zijn waar community wonen zou passen.

Ook heeft de gemeenteraad ingestemd met de bouw van woningen aan de Vierkantsdijk en de Grettingalaan. Aan de Vierkantdijk staat een zwaar verwaarloosde oude supermarkt, dit gebouw zal gesloopt worden en er komen acht woningen voor terug. Aan de Grettingalaan komen zes woningen op de plek waar vroeger een bouwbedrijf gevestigd was. Beide woningbouwplannen zijn een aanwinst voor het Oosterpark!

De eerstvolgende PvdA-fractievergadering is op maandag 16 september om 19:30 uur in Het Vierkant. U bent van harte welkom!

Wij wensen iedereen een goede zomer toe.

Samen voor Harlingen! PvdA-fractie Harlingen, Edwin Helvrich, Welmoed Konst, Jacqueline Huizenga en Greet Stoker