PvdA Harlingen Verslag van de raad van 31 mei

15 juli 2023

PvdA Harlingen Verslag van de raad van 31 mei

Op de laatste dag van de maand mei besprak de raad een paar belangrijke onderwerpen voor Harlingen, Wijnaldum en Midlum. Het eerste agendapunt was de Nota Gezond en Vitaal. Hierin bespreekt de gemeente de plannen om te zorgen dat iedereen in Harlingen de mogelijkheid krijgt om gezond op te groeien. Dat betekent bijvoorbeeld dat er genoeg ruimte moet zijn om te bewegen, gezonde voeding beschikbaar moet zijn en iedereen genoeg middelen moet hebben om gezonde keuzes te kunnen maken.

Als PvdA zijn we erg tevreden over de ambities van de gemeente. We vinden het net als andere partijen belangrijk dat dit samen met de Harlingers wordt opgepakt. Want het is cruciaal dat het goedbedoelde beleid ook in de praktijk gaat werken. Daarnaast zit de kracht van dit nieuwe beleid in de bundeling van verschillende aanpakken. Van leefomgeving tot sportakkoord en voeding tot inkomen, alle onderwerpen worden bij elkaar gebracht om te zorgen voor een gemeente waar iedereen gezond en vitaal kan opgroeien. Ook wordt er specifiek gekeken naar verschillende leeftijdsgroepen en wat er voor hen nodig is. We hebben er daarmee vertrouwen in dat de ambities in deze nota ook in de praktijk zullen leiden tot een gezonder en vitalere gemeente.

Een ander agendapunt dat tot discussie leidde was een gezamenlijk ingediende motie van het CDA, Wad’n Partij, HOOP, Fractie Ligthart en onszelf over het initiatief van het dorpsbelang Wijnaldum voor een multifunctionele buitenruimte in hun dorp. Een mooi voorbeeld van goede ideeën die in de Harlinger samenleving kunnen ontstaan. Dorpsbelang heeft er veel tijd en energie in gestoken om tot een concreet onderbouwd plan te komen voor een buitenruimte met onder andere een skeeler/ijsbaan en klein buitentheater. De motie roept het college op om het initiatief serieus te nemen en in gesprek te gaan met de initiatiefnemer. Daarnaast zou het college samen moeten kijken naar de haalbaarheid van het plan en moeten onderzoeken wat de consequenties zijn. De motie werd unaniem door de raad aangenomen.

Tot slot werden we als raad nog geïnformeerd over de maatregelen die de gemeente neemt tegen energiearmoede. Het was goed om te horen dat 95% van de huishoudens in Harlingen die recht hebben op een energietoeslag daar ook gebruik van gemaakt hebben. Ook worden de energiecoaches nog steeds veel gebruikt. Vele inwoners hebben gebruik gemaakt van hun adviezen en samen met de coaches maatregelen genomen om hun huis te verduurzamen of verbruik te verminderen. Verontrustend was dat er indicaties zijn dat het aantal mensen dat hun energierekening niet kan betalen de laatste maanden op lijkt te lopen. Dat zullen we als PvdA scherp in de gaten blijven houden.

Samen verder voor Harlingen!

PvdA Harlingen, Edwin Helvrich, Jacqueline Huizenga, Welmoed Konst en Bartele Boersma