PvdA-verslag raadsvergadering 3 maart

7 maart 2022

PvdA-verslag raadsvergadering 3 maart

Afgelopen donderdag was er een extra raadsvergadering met maar één onderwerp op de agenda: Empatec. Maar de vergadering begon met de burgemeester die vertelde over de oorlog in Oekraïne. Een verschrikkelijke situatie, die we anno 2022 niet meer zo dicht bij huis hadden verwacht. Er zijn al veel vluchtelingen, tot nu toe worden die vooral opgevangen in Oekraïne zelf en de buurlanden. Maar mogelijk komen er ook vluchtelingen naar Harlingen, de gemeente is bereid om dan de helpende hand te bieden. De burgemeester riep organisaties in Harlingen op om ook te helpen. Als PvdA steunen wij dit uiteraard, maar vooral hopen we dat deze zinloze oorlog zo snel mogelijk ten einde komt.

Empatec

Namens ons sprak Bartele Boersma over Empatec. Wat een prachtig bedrijf in onze regio is dat. Het biedt 1.100 mensen werk. Een bedrijf dat onze inwoners helpt een waardevolle baan te vinden en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer mee laat doen in onze maatschappij. Volgens de PvdA een bedrijf waar we trots op mogen zijn, met medewerkers die zekerheid en een goed verhaal verdienen.

Dat verdient een serieuze benadering en een goed management. Iets waar het de afgelopen jaren aan geschort heeft. Teveel onduidelijkheden, fouten en dwalingen hebben voor onrust gezorgd bij de politiek en vooral onder het personeel van Empatec. Wij denken dat met deze businesscase een eerste stap gezet kan worden naar een gezond toekomstperspectief. Een perspectief dat, om het in de woorden van directeur Ray Geerlings te zeggen, niet op winstmaximalisatie is ingericht, maar waar de mens voorop staat.

De businesscase begint in dat opzicht goed. Het draait om mensen zo staat er. En ook als we de financiële stukken en het voorstel voor de governance structuur lezen komt er een realistisch beeld naar voren.

Het advies van RotshuizenGeense om de GR een stevigere positie te geven kan de rol van de raad versterken. Mits we vasthouden aan een goede informatievoorziening en coöperatieve houding van alle betrokken partijen. De transitiekosten voor de businesscase vinden wij allerzins redelijk en goed te dragen voor onze gemeente.

Wij zijn verheugd dat de directie van Empatec denkt dat de kosten omlaag kunnen, maar voor de PvdA mag dit nooit een doel op zich worden. Het mag nooit en te nimmer ten koste gaan van de medewerkers. Mensen een structuur bieden om mee te kunnen doen aan onze samenleving mag wat de PvdA betreft geld kosten.

Het voorbeeld dat wij bij de raadscommissie van Koos Wout, de secretaris van de Adviesraad Sociaal Domein NWF, hoorden vonden wij dan ook tenenkrommend. Iedereen die wil werken, moet ook kunnen werken. Dan mag het niet zo zijn dat mensen die instromen voor beschut werk, hier op een wachtlijst komen te staan. Wij vragen het college hier echt iets aan te doen en als het Rijk niet over de brug komt, dan moet de nieuwe raad geld vrij te maken voor het wegwerken van deze wachtlijst. Zoals gezegd, in een solidaire samenleving mag het bieden van kansen, van structuur, geld kosten. En wat ons betreft is Harlingen een solidaire gemeente.

Als PvdA verwachten we dat het implementatieplan duidelijke uitgewerkte doelen omvat die wij als raad kunnen volgen. Daarnaast gaan we er vanuit dat de raad goed betrokken blijft bij dit proces. De informatievoorziening aan de raad moet op orde blijven en ook moet duidelijk blijven wat de positie van de raad in het proces is. Waar hebben we invloed op en waar laten we los? Dat vergt visie op de toekomst van de sociale werkvoorziening en visie op de rol die wij als raad pakken binnen de governance structuur. Daar zijn wij als gemeenteraad dus ook aan zet.

Tot slot willen we een veel gehoorde oproep nogmaals herhalen. De belangen van de werknemers en werkzoekenden met arbeidsbeperking moeten op 1 staan. Het is aan ons als politiek om dat te doen. Laten we daarom Empatec de mogelijkheden geven om zich verder te ontwikkelen richting een sociaal ontwikkelbedrijf dat blijvend onze samenleving versterkt. Het raadsvoorstel werd met een ruime meerderheid aangenomen.

Samen verder met Harlingen! PvdA-fractie Harlingen, Edwin Helvrich, Jacqueline Huizenga, Bartele Boersma, Welmoed Konst en Ron Leen