PvdA-verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2023

28 maart 2023

PvdA-verslag van de raadsvergadering van 22 maart 2023

De raadsvergadering van 22 maart was voor de PvdA-fractie het moment om aandacht te vragen voor de situatie bij Empatec. De medewerkers van de sociale werkvoorziening hebben gestaakt voor een fatsoenlijk loon. Op dit moment krijgen ze te weinig betaald om goed van te kunnen leven. Dat vinden wij als fractie niet normaal. Omdat Harlingen een van de gemeenten is die betrokken is bij Empatec vroegen we aandacht voor deze situatie. Het college kon ons gelukkig meegeven dat ze het eens zijn met de eisen van de medewerkers. Alleen is het de Rijksoverheid die met extra geld moet komen. We hebben een klemmend beroep gedaan om alles in het werk te zetten het Rijk zover te krijgen.

Het punt over de Tall Ships Races 2026 het langste punt op de agenda. Het college deed het voorstel om Harlingen niet te kandideren voor de Tall Ships Races 2026, een voorstel dat voor de raadsvergadering al voor veel rumoer in de stad zorgde. De reden was overwegend financieel: door inflatie wordt het evenement voor de gemeente veel duurder dan de vorige edities en financiële steun van de provincie is ook allerminst zeker. Bovendien viert de Verenigde Staten in 2026 het 250-jarig bestaan, dat de komst van de Zuid-Amerikaanse schepen ook minder zeker maakt. De voorzitter van Stichting Harlingen Sail had twee weken eerder al ingesproken in de raadscommissie, om de raad op te roepen de Tall Ships Races wel door te laten gaan.

De VVD, Wad’n Partij, D66 en GroenLinks hadden een motie ingediend om uitgebreider onderzoek te doen naar een mogelijkheid om toch te kandideren en het besluit in de volgende vergadering te nemen.

Het debat duurde zo’n 2,5 uur en werd halverwege onderbroken om een nieuwe motie te schrijven, om Harlingen toch kandidaat te stellen voor de Tall Ships Races en daar €750.000 voor beschikbaar te stellen. In het debat bleken de meningen verdeeld te zijn, zelfs binnen fracties. Ook onze fractie was verdeeld. Edwin vond het risico te groot: het is een risico van bijna 1,5 miljoen. Geld dat, als het niet naar de Tall Ships Races gaat, veel mooie dingen kan bewerkstelligen in onze gemeente. Daarbij voelde hij er weinig voor om een blanco cheque te geven voor het evenement. Elke vier jaar de Tall Ships is gezien de kosten teveel voor onze gemeente. Voor Jacqueline en Welmoed was het risico het waard om te nemen: veel Harlingers zijn de Tall Ships Races als een Harlinger evenement gaan beschouwen en zij hadden er twijfels bij of een evenement van Arcadia hetzelfde zou doen. Bartele twijfelde: het gaat om veel geld en de €750.000 die voorgesteld werd, daar zou het waarschijnlijk niet bij blijven. Hij drukte de organisatie op het hart om de kosten voor de gemeente binnen het budget te houden en gaf de motie het voordeel van de twijfel.

Ook het CDA stemde verdeeld. Harlinger Belang en HOOP stemden tegen, zij vonden het risico te groot. VVD, Wad’n Partij, D66 en GroenLinks stemden voor en daarmee werd de motie met 11 stemmen voor en 6 stemmen tegen aangenomen en dus stelt Harlingen zich kandidaat voor de Tall Ships Races 2026.

Na dit grote punt gingen de andere punten vrij vlot, al botste het bij het preventie- en handhavingsplan alcohol nog, toen Wim Wildeboer (Wad’n Partij) wederom een ellenlang betoog voorlas, maar geen motie of amendement indiende om iets te veranderen. Hij werd daarop aangesproken door de Reynold Bontes (CDA) en Bartele en Welmoed. Als je iets wilt veranderen, kom dan ook met een motie. We hebben bij de Tall Ships Races gezien wat voor effect een motie kan hebben.

Aan het einde van de vergadering werd nog een motie over de River Diamond behandeld. De boot die op dit moment asielzoekers huisvest vanwege de asielcrisis stond gepland om 1 mei weg te gaan. Echter, de asielcrisis is helaas nog niet opgelost, iets dat dit kabinet te verwijten valt. De noodopvang stopzetten betekent dat er weer met mensen gesleept wordt en dat deze mensen uiteindelijk waarschijnlijk weer buiten moeten liggen in Ter Apel. De ervaringen met deze noodopvang zijn goed, en toen twee weken geleden de oproep door een van de vrijwilligers bij de opvang in de raad gedaan werd om de boot te laten blijven is een motie mede op intitiatief van de PvdA opgesteld. In de motie wordt opgeroepen de boot hier tot 1 januari 2024 te laten liggen en de “nood”opvang te verlengen tot die tijd. Deze werd breed gesteund: alleen de Wad’n Partij stemde tegen. Daarmee was om iets over 23 uur de raadsvergadering afgelopen.

Wilt u met ons in gesprek over de politiek? Of gewoon een keer gezellig praten over de toekomst van onze gemeente? Op maandag 8 mei vergaderen wij om 19:30 uur in Nieuw Zuid. U bent van harte welkom!

Samen verder met Harlingen!

PvdA-fractie Harlingen, Edwin Helvrich, Jacqueline Huizenga, Welmoed Konst en Bartele Boersma