PvdA-verslag van de raadsvergadering van 25 september

7 oktober 2019

PvdA-verslag van de raadsvergadering van 25 september

Het was de eerste raadsvergadering na het zomerreces, een vergadering met een volle agenda. Van een aantal agendapunten doen we verslag.

De gemeenteraad heeft een besluit genomen over het Schetsontwerp Westerzeedijk. Al tientallen jaren word er gesproken over een andere invulling van het Westerzeedijkgebied. In de loop der jaren zijn er verschillende plannen gepresenteerd en uiteindelijk in een bureaula beland. De redenen dat het niet lukte waren divers; economische crisis, te grootschalig, etc. De PvdA vind dat het een plan moet zijn dat past bij de schaal van Harlingen. Het lijkt erop dat er nu wel stappen gezet gaan worden in de ontwikkeling van dit in potentie mooie gebied. Een recreatieve invulling, met mogelijkheden om te sporten in een groene omgeving, waarin rekening wordt gehouden met de huidige bewoners en de omwonenden. Als PvdA vinden we het belangrijk dat de bewoners van het gebied en de Harlingers bij de verdere invulling betrokken blijven. Wethouder Kuiken heeft dit toegezegd. Ook hebben we aandacht gevraagd voor het kunnen zwemmen in zee, er zijn verschillende ideeën, deze worden nu eerst onderzocht zodat er gekeken kan worden welk idee haalbaar is. Een oude PvdA-wens, namelijk het verkeersveilig maken van de Westerzeedijk zal nu ook gebeuren. De weg zal heringericht worden en een mooie toegang tot onze stad worden. De planvorming gaat nu verder, de gemeenteraad zal in de toekomst nog een aantal besluiten moeten nemen over de invulling, maar we zijn nu wel een stap verder.

De sociale dienst wordt gereorganiseerd, het beleid zal in de toekomst door de gemeente zelf geschreven worden. Daarmee krijgt de gemeenteraad meer te zeggen over dit voor de PvdA belangrijke onderwerp, namelijk werk en inkomen. Ook over het armoedebeleid van de gemeente is een besluit genomen, zo wordt de inkomensgrens om gebruik te kunnen maken van het Kindfonds verhoogd naar 130% van het wettelijk sociaal minimum. Ook zal de gemeente er meer werk van maken om de verschillende regelingen beter onder de aandacht van onze inwoners te krijgen. Met als doel dat de mensen die er recht op hebben er ook gebruik van kunnen maken. De PvdA is tevreden met het voorstel en houdt de ontwikkelingen op dit terrein goed in de gaten.

De gemeenteraad heeft in meerderheid besloten om de openingstijd van de winkels op zondagochtend te veranderen van 11 uur in 9 uur. De PvdA heeft tegengestemd, het raadsvoorstel was gebaseerd op een matig uitgevoerde en ingevulde enquête. Voor ons was volkomen onduidelijk wie nu eigenlijk hiervan voorstander is. Ook zou het onze stad aantrekkelijker maken voor toeristen, een onderbouwing hiervan ontbreekt echter. Een enkele fractie zag als voordeel de werkgelegenheid die de verruiming oplevert. Een wel erg bijzonder argument, immers het zullen vooral 15 en 16 jarigen zijn die op zondag aan het werk zullen gaan. Een leuke bijverdienste en werkervaring voor hen, maar dat levert geen oplossing aan het verminderen van het aantal mensen dat in de bijstand zit. En dat willen we als PvdA juist wel en hopelijk niet alleen wij.

Edwin Helvrich, Jacqueline Huizenga, Bartele Boersma, Welmoed Konst en Ron Leen