Speeddaten, quizzen en een rondleiding door het Cultureel Centrum

11 december 2018

Een grote groep bestaande uit raadsleden, collegeleden en vertegenwoordigers van culturele organisaties kreeg afgelopen dinsdag 4 december 2018 een rondleiding door het toekomstig cultureel centrum in Harlingen. Nu zijn het grote ruimtes die nog kaal aandoen, maar straks komt het vol met boeken te staan. De rondleiding door de boekhandel en de bibliotheek maakte ons erg enthousiast. Vanaf januari 2019 kan iedereen een bezoek brengen aan de boekhandel, bibliotheek en het museum.

In het Hannemahuis gingen de raadsleden praten met culturele organisaties in Harlingen; het participantenoverleg. Het vuur werd ons meteen aan de schenen gelegd met een quiz die voor veel raadsleden wel erg lastig was. Daarna was het tijd voor een speeddate met de verschillende organisaties. De VVV, stadsgidsen, het Centraal Comité 45, Hannemahuis, de bibliotheek Noord Fryslân en de vereniging Oud Harlingen waren hierbij aanwezig.

De speeddate maakte de gesprekken kort en bondig. De gesprekken gingen over het toeristisch potentieel van Harlingen, het belang van het Digitaalhuis en de functie van een openbare bibliotheek, parkeren, het belang van de historie van Harlingen en zelfs de geschiedenis van Sinterklaas. Alles kwam voorbij. Duidelijk werd dat cultuur en historie leeft in Harlingen. Toch kan het altijd beter. Zo willen we nog meer mensen helpen met lezen en schrijven en kan de samenwerking tussen gemeente en sommige partijen nog beter.

Iedereen was het uiteindelijk eens dat we met elkaar in gesprek moeten blijven, want we willen allemaal het beste voor onze gemeente. Het mooie van Harlingen is dat je elkaar vaak tegenkomt en een praatje kunt maken. En met een plek midden in het centrum, waar iedereen zo binnen kan lopen, een praatje kan maken en koffie kan drinken tussen duizenden boeken, weten wij zeker dat we nog vaak met elkaar zullen spreken.

PvdA Harlingen
Ron Leen, Welmoed Konst, Bartele Boersma, Jacqueline Huizenga en Edwin Helvrich