Verslag PvdA-fractie raadsvergadering 27 oktober

29 oktober 2021

Verslag PvdA-fractie raadsvergadering 27 oktober

Afgelopen woensdag was de jaarlijkse begrotingsvergadering van de gemeente Harlingen. De fracties houden dan hun Algemene Beschouwingen en debatteren over de door het college voorgestelde Begroting voor 2022. Hierbij het verslag van de PvdA.

Waar willen we als gemeentebestuur van Harlingen naar toe? Blijven we ervoor kiezen om een ambitieuze gemeente met volop nieuwe plannen te blijven of kiezen we voor behoud van datgene wat we hebben? De PvdA staat voor een ambitieuze gemeente waarin iedereen kansen krijgt om zich te ontwikkelen, waar inwoners met plezier wonen, waar bedrijven goed zaken kunnen doen en waarvoor onze ambtenaren zich al ontwikkelend kunnen werken. Wonen, werken en welzijn zijn voor de Partij van de Arbeid de woorden waar het om draait. Het beleid van de gemeente moet hier prioriteit aan geven en de PvdA-fractie heeft met deze drie woorden in gedachten naar de Begroting 2022 gekeken.

De PvdA vindt het een ambitieuze begroting met voor bijna een half miljoen aan nieuw beleid voor 2022. Plannen die bijdragen aan het geluk van onze inwoners, plannen waarmee we ervoor zorgen dat nog meer inwoners echt mee kunnen doen.

In het verleden hebben meerdere fracties, waaronder de PvdA gepleit voor een goed toegankelijk openbaar toilet in ons stadscentrum. Wat in het buitenland vaak heel gewoon is, namelijk de beschikbaarheid van een schoon en voor iedereen goed bereikbaar toilet ontbreekt tot nu toe. Het doet ons goed dat het college werkt aan plannen om hierin te voorzien.

Het beoefenen van sport is een belangrijk iets, wij zijn dan ook uitermate blij met de investering in de uitbreiding van de Waddenhal, een lang gekoesterde wens van sportend Harlingen en de PvdA. Met deze uitbreiding zijn ook de binnensporten goed onderdak. De PvdA wil echter wel graag het later aangebouwde zaaldeel uitbreiden tot een tweede sporthal in plaats van twee zaaldelen eraan bouwen. Met twee grote sporthallen kunnen de binnensporten en het onderwijs beter uit de voeten.

De instelling van het Stads- en dorpsvernieuwingsfonds is wat de PvdA betreft een echte bovenslag: investeringen in de openbare ruimte juichen wij van harte toe. Op verschillende plekken in onze gemeente is de openbare ruimte de laatste jaren al verfraaid, maar er zijn nog wel een paar plekken waar dat ook hoognodig is, bijvoorbeeld in het Oosterpark zijn er straten waarin stevig geïnvesteerd moet worden in de woningen en de omgeving. Wij kijken uit naar de concrete investeringsplannen. Daarnaast is het in de huidige energiecrisis goed om te zien dat het college geld vrijmaakt voor energiecoaches. Alles moet gedaan worden om energiearmoede tegen te gaan. Het verduurzamen van woningen, zonder daarmee de bewoners op niet op te brengen kosten te jagen, is een van de manieren om dit tegen te gaan.

De PvdA kijkt uit naar de Cultuurnota, de manier waarop wethouder Erik de Groot gelegenheid gaf aan een ieder die dit wilde om inbreng te leveren met het houden van drie debatavonden is een goede manier van burgerparticipatie. Wij zijn benieuwd naar wat de Harlingers ingebracht hebben van wat zij belangrijk vinden als het over cultuur in onze gemeente gaat. Blij zijn wij als PvdA ook met de investeringen in het Entrepotgebouw om het geschikt te maken voor de organisatie van culturele activiteiten.

Met Broken Jug en het Afvalkunstwerk op de muur van het Entrepotgebouw in de Nieuwe Willemshaven zijn er onlangs meer kunstwerken in de openbare ruimte gekomen, een goede ontwikkeling wat ons betreft. Het verfraait onze stad en zet Harlingers en bezoekers aan tot denken.

We zien dat wethouder Erik de Groot extra geld en tijd wil steken in extra kansen voor onze jeugd. Uitbreiding van het aanbod VVE en een betere aansluiting van groep 2 naar groep 3 zijn een paar speerpunten ten aanzien van onderwijs. De PvdA steunt deze voornemens, want achterstanden in de ontwikkeling van de jeugd moeten zo vroeg mogelijk onderkent en aangepakt worden.

Niet alleen in onze jeugd, maar ook in onze ouderen wordt geïnvesteerd. Wij zijn erg tevreden dat het college eenzaamheid en sociaal isolement als probleem onderkent. We hopen dat de pilot met extra openbaar vervoer in de wijken mensen kan helpen meer naar buiten te komen.

Dit alles overziend kon er door ons maar één conclusie getrokken worden: de Partij van de Arbeid steunt van harte de voorgestelde Begroting 2022.

Daarnaast dienden we samen met GroenLinks en D66 een motie in om te onderzoeken hoe we de kostendelersnorm af kunnen schaffen. De kostendelersnorm zorgt ervoor dat bij samenwonen de bijstandsuitkering van mensen wordt gekort. Dit leidt tot schrijnende situaties, ook in Harlingen, bijvoorbeeld voor volwassen kinderen die uit huis worden gezet, of mensen die gekort worden op hun uitkering terwijl ze een familielid of vriend in huis hebben genomen die ondersteuning nodig heeft. Dit vinden wij oneerlijk en we zijn daarom blij dat, na een kleine aanpassing, de hele raad de motie heeft gesteund om te onderzoeken hoe we dit in zijn huidige vorm kunnen afschaffen.

Sociaal voor mekaar!

PvdA-Harlingen, Edwin Helvrich, Jacqueline Huizenga, Bartele Boersma, Welmoed Konst en Ron Leen.