Verslag raadsvergadering 18 maart 2021

26 maart 2021

PvdA-verslag raadsvergadering 18 maart

Op donderdag vergaderen. Want woensdag hadden we de verkiezingen. Een teleurstellend resultaat voor ons. Maar dan gaan we niet bij de pakken neerzitten. Strijdbaar gaan wij juist verder om te laten zien dat de PvdA er toe doet. Voor iedere Harlinger, Mullumer en Winamer. Daags na de verkiezingen zaten we dus alweer met zijn vijven in de Groenlandsvaarder om te spreken over onder andere de Transitievisie warmte, het kunstwerk van Frank Stella en het plan van het CDA voor een schooltuin.

Naast de agendapunten hadden we een vraag over de trailerhelling bij het Skieppedykje. Jacqueline Huizenga vroeg of de trailerhelling nu echt in gebruik genomen kan worden, zeker als we er twee in bezit hebben na de grondaankopen voor het langparkeren. Helaas is hier nog steeds geen zekerheid over. De wet Markt en Overheid blijft ons maar in de weg zitten. Wethouder Schoute beloofde met een oplossing te komen en wij hopen dat iedereen straks weer gewoon zijn bootje in Harlingen in het water kan laten. Daarnaast vroeg Welmoed Konst aan wethouder Boon voor meer aandacht voor openbare toiletten in onze stad. Bezoekers en Harlingers die naar het centrum komen kunnen nu, mede door corona, bijna nergens terecht. Zeker ook minder mobiele mensen komen hierdoor in de problemen. Is het geen idee om bijvoorbeeld een mindervalide toilet neer te zetten en te kijken of we meer plekken open kunnen stellen? Wethouder Boon zei binnenkort met een plan te komen en dit idee zeker ook mee te nemen. Dit blijven we in de gaten houden.

Een feestelijk moment was de installatie van Ankie Hoendervoogt als opvolger van Johan Erents bij HOOP. We willen Ankie van harte feliciteren als nieuw raadslid in de gemeente Harlingen. Aansluitend kwam meteen een belangrijk onderwerp ter sprake: de Transitievisie warmte, oftewel hoe gaan we van het gas af. Als PvdA vinden we het erg belangrijk dat we onze aarde schoon doorgeven. Het is onze verantwoordelijkheid om voor de toekomstige generaties de planeet leefbaar te houden. Niks doen is geen optie. De klimaatcrisis vraagt om stevige maatregelen, ook in Harlingen.

Dit moet echter ook eerlijk en betaalbaar voor iedereen zijn. Hier vroeg Welmoed in haar bijdrage veel aandacht voor. De overgang naar aardgasvrije woningen is niet mogelijk als mensen het niet kunnen betalen. Het is ook niet mogelijk als de gemeente het niet kan betalen. Er moet daarom meer geld van de regering komen om dit uit te voeren. Voor onze inwoners is het simpel, aldus Welmoed. “Je kunt moeilijk groen doen, als je rood staat.” Willen we op een eerlijke manier naar een duurzaam Harlingen, dan moet de rekening ook eerlijk verdeeld worden. En moeten we het met iedereen doen. De gemeente moet dus hard werken aan participatie en met mensen in gesprek gaan.

Nadat we het plan voor woonzorg-woningen aan de Koningin Wilhelminastraat en het wandelpad bij de Westerzeedijk hadden goedgekeurd ontstond er een hevige discussie in de raad over de Broken Jug. Het indrukwekkende stalen kunstwerk van 14 meter hoog, gemaakt door de wereldberoemde kunstenaar Frank Stella. Als PvdA zijn wij enthousiast over dit kunstwerk en de plek waar het komt te staan. Bij de noordelijke entree van de stad en het langparkeerterrein waar het kunstwerk goed zichtbaar zal zijn vanaf het water en vanuit de stad. Het zal een opwaardering voor de Waddenpromenade zijn. Het kunstwerk, mede hier gekomen door de inzet van de te vroeg overleden Joop Mulder, maakt Harlingen weer een stukje mooier. Er ontspon zich een hele discussie over de verhoging van het parkeertarief van 7 euro naar 7,25 per dag. Ons raadslid Welmoed vatte het mooi samen. Wij zijn blij dat we dit kunstwerk hier neer kunnen zetten zonder dat de Harlinger daarvoor hoeft te betalen. De enigen die zich echt druk maken over de kleine verhoging lijkt een deel van de Harlinger raad te zijn. Over grote onderwerpen mag je lange discussies voeren, maar het is jammer dat we anderhalf uur lang over 25 cent praten. Geen normaal mens die dat nog volgt. Tot slot stelden wij voor de 5.000 euro per jaar, de helft van de huur, die naar een stichting mag gaan ten goede te laten komen van de Harlinger cultuur.

Tegen de klok van 12 kwam het laatste onderwerp aan bod. Het initiatiefvoorstel van het CDA om een schooltuin voor alle kinderen van groep 6 en 7 van de basisschool te maken. Een mooi idee waar kinderen meer kunnen leren van de natuur. Echter vonden wij dat het voorstel eerst verder uitgewerkt dient te worden voordat echt aan de slag gegaan kan worden. Daarom hebben we met de VVD een amendement ingediend om eerst het voorstel verder uit te werken en te kijken naar een geschikte locatie, met de basisscholen in overleg te gaan en te kijken naar de investeringskosten. Bij de programmabegroting na de zomer zal het voorstel dus afgewogen moeten worden.

Dit laatste punt was het sluitstuk van een lange vergadering waarbij discussies soms te lang duurden en weer de beperkingen van online vergaderen duidelijk werden. Wij hopen snel weer meer te kunnen dan online vergaderen en ook weer meer met jullie allemaal in contact te komen. Natuurlijk blijven we altijd op zoek naar goede ideeën, enthousiaste mensen en politiek talent. Dus schroom niet en neem contact met ons op als je actief wilt worden!

Sociaal voor mekaar!

Edwin Helvrich, Jacqueline Huizenga, Bartele Boersma, Welmoed Konst en Ron Leen