Verslag raadsvergadering 23 September PvdA Harlingen

28 september 2020

HARLINGEN – In het Vierkant kwamen woensdagavond de negen partijen weer bij elkaar voor een raadsvergadering met volle agenda.

Verslag raadsvergadering 23 september - PvdA Harlingen

Duurzaamheid, het havenzwembad en diverse begrotingswijzigingen zorgden voor het nodige debat. Voor de PvdA was er tijdens het vragenhalfuurtje aan het begin van de vergadering de kans om te vragen naar een goede oplossing voor de fietsen die geparkeerd worden bij de veerbootterminal. Er zijn recent aanpassingen gedaan, zodat het er netter uitziet. De wethouder zei ook toe beter naar ruimte voor fietsen te kijken wanneer de omgeving wordt aangepakt.

Duurzaam Harlingen

Vervolgens behandelden we het rapport van de Rekenkamer over het duurzaamheidsbeleid van de gemeente Harlingen. De Rekenkamer heeft volgens ons een goed en interessant rapport geschreven. Over het algemeen is Harlingen goed bezig. Ze bevelen wel onder andere aan om een klimaattafel met bedrijven en bewoners op te zetten. Ook vinden ze dat er meer lijn in het beleid van de gemeente kan komen. We vinden het ook goed dat het college de aanbevelingen overneemt. Echter wilde het college niet meteen beginnen met nieuw beleid te maken. GroenLinks kwam met een motie om dit wel te doen en samen met de raad het begrip duurzaamheid te definiëren. Wij zijn het daar mee eens. Het is belangrijk dat het college nu begint en kaders opstelt voor het beleid. Dat zorgt voor meer duidelijkheid voor burger en raad. De motie werd met ruime meerderheid aangenomen.

Eerlijk bouwen met ambitie

In Harlingen willen we als PvdA blijven werken aan een mooie stad waar iedereen kan wonen en recreëren. Ludinga Vastgoed had ons als raad verzocht het college op te dragen het bestemmingsplan in Ludinga aan te passen. Dit zou betekenen dat het maximum aantal woningen dat gebouwd mag worden niet meer zou gelden. Als PvdA zijn we niet tegen meer woningen. Daarom wordt er op verschillende plekken ook flink gebouwd. We zien vooral dat Harlingen meer betaalbare woningen nodig heeft. Dit zou in de toekomst bij Spaansen kunnen, maar ook bij Ludinga. Echter willen wij eerst wel concrete plannen zien, voordat we ergens mee instemmen. Dit miste volgens ons. Daarom hebben we tegengestemd, net als bijna de hele raad.

Daarna bespraken we het voorstel om een diepgaander onderzoek te doen naar het havenzwembad. Het voorstel is om twee varianten verder te onderzoeken samen met de provincie. Het is een grote wens van veel Harlingers om weer buiten in een zwembad te kunnen zwemmen. Daarnaast kan het zwembad een regionale trekpleister zijn. We zijn daarom ook blij dat we weer een stap in de goede richting kunnen zetten. We hopen dat de Harlinger bevolking goed betrokken blijft bij het proces en er ook goed gekeken gaat worden hoe het zwembad voor iedereen toegankelijk blijft.

Een oprecht excuses

Bij het behandelen van de begrotingswijzigingen moest wethouder Boon zijn excuses maken. De raad was niet geïnformeerd bij een transactie van 2,5 miljoen met de Bouwvereniging. De gemeente mocht hierdoor dit geld op de rekening bijschrijven, maar daar had de raad eerst zijn wensen en bedenkingen over moeten kunnen geven. Dit is een grote fout waar de wethouder zijn oprechte excuses over aanbood. Dit werd geaccepteerd door de hele raad. Toch vond Harlinger Belang de fout groot genoeg om een motie van afkeuring in te dienen. Dit ging ons te ver. Wij vinden dat de wethouder op een open manier zijn excuses aanbood en het was duidelijk dat de fout niet opzettelijk is gemaakt. Wel hebben we gevraagd om goed te onderzoeken hoe dit gebeuren kon, zodat de fout niet nog een keer voorkomt.

De vergadering eindigde met de behandeling van een motie van GroenLinks over de schrijnende situatie in Moria en de beschamende reactie van de Nederlandse regering. De oproep van de motie konden we volledig ondersteunen. Een oproep in de richting van de regering om nu echt te gaan handelen, solidariteit te tonen en de kinderen die daar zitten naar Nederland te halen, net als vele andere Europese landen doen. Echter moest de motie nog wel aangepast worden om het uitvoerbaar te maken voor het college. Na een korte schorsing konden we met een ruime meerderheid deze motie aannemen.

Namens de fractie van de PvdA,

Edwin Helvrich – Jacqueline Huizinga – Bartele Boersma – Welmoed Konst – Ron Leen