VERSLAG VAN DE PVDA HARLINGEN UIT DE RAAD VAN 2 SEPTEMBER 2020

11 september 2020

08-09-2020

HARLINGEN – Al ruim een jaar houdt ons gemeentebestuur zich bezig met de ambtelijke huisvesting.

Verslag van de PvdA Harlingen uit de Raad van 2 september 2020

De huidige huisvesting voldoet niet meer aan de eisen en is aan vervanging toe. Maar hoe willen we dat die vervanging eruit ziet? Ruim een jaar geleden sprak het college de voorkeur uit voor nieuwbouw op de Westerzeedijk. De raad kreeg een mager onderbouwd voorstel voorgeschoteld en was het er unaniem over eens dat dit voorstel terugging naar het college: het huiswerk moest over. Ongeveer een half jaar geleden, in maart, besloot de raad om 4 scenario’s nader te onderzoeken. Afgelopen woensdag lag er een besluit om een voorlopige keuze te nemen voor het centrum en dat scenario nog verder te onderzoeken. De definitieve keuze wordt begin 2021 genomen.

Omdat dit een besluit is waar de tijd voor genomen moet worden, was dit het enige onderwerp afgelopen woensdag.

Het CDA diende een amendement in om naast de locatie centrum ook de locatie Westerzeedijk te onderzoeken. Hun argumentatie was dat het nader onderzoeken van nog een locatie het voor hen makkelijker zou maken de uiteindelijke keuze voor de ambtelijke huisvesting aan de inwoners uit te leggen. De ChristenUnie diende een amendement in over het nader onderzoeken van de locatie N31 naast de locatie centrum de locatie N31 nader onderzoeken. Volgens hen kleven er te veel risico’s aan de centrum variant en moet de goedkopere nieuwbouw ook onderzocht worden.

De PvdA voelt er niets voor om een duur tweede onderzoek uit te voeren naast het onderzoek naar de centrum variant.

Onze fractie staat achter de keuze van het college en is van mening dat de tijd om knopen door te hakken nu is. Mocht de centrumvariant toch veel duurder uitvallen of andere, nieuwe bezwaren naar voren komen, dan zien we dat bij het definitieve voorstel verschijnen en kunnen we dan altijd nog de rem erop zetten en een keuze heroverwegen. De PvdA vindt dat de ambtelijke huisvesting in de stad hoort, onder de mensen. Harlingen heeft een stoer, eigenwijs karakter, en de ambtelijke huisvesting in de binnenstad houden draagt bij aan dit karakter. We hebben in Sneek gezien hoe mooi en uniek dit kan uitpakken. Onze fractie heeft ook van veel inwoners gehoord dat zij de ambtelijke huisvesting ook het liefst in de stad zien en ook uit de poll van Harlinger Belang bleek dat een overweldigende meerderheid van de stemmen naar de centrum variant ging.

GroenLinks diende een motie in om te onderzoeken of bij het verbouwen van de gebouwen in de binnenstad dit een opensource project kan worden. Het verduurzamen van monumentale panden kan inspirerend werken voor de eigenaren van andere monumentale panden in de binnenstad. Misschien dat er zelfs sprake kan zijn van gezamenlijke inkoop van producten. Een inspirerende motie die we graag steunen!

Uiteindelijk werden de beide amendementen afgewezen, de motie aangenomen en het raadsvoorstel werd ook aangenomen. Zeven van de negen partijen in de gemeenteraad stemden voor het raadsvoorstel.

Sociaal voor mekaar!

De PvdA-fractie,