Verslag van de Raad 12 juli door PvdA Harlingen

15 juli 2023

Verslag van de Raad 12 juli door PvdA Harlingen

De laatste vergadering van het politieke jaar was voor ons eentje die veel betekende. Niet zozeer vanwege de onderwerpen, maar omdat het de laatste vergadering van ons fractielid Bartele Boersma was. Hij verlaat de Harlinger politiek voor de liefde: hij gaat permanent bij zijn vriendin in Brussel wonen. Natuurlijk is het een ‘tot ziens’ en geen ‘vaarwel’, Bartele heeft nog diepe wortels in Harlingen en komt zeker nog terug. Maar, de Harlinger politiek en de Harlinger PvdA-fractie moest afscheid van hem nemen. Bartele, we gaan jouw expertise, gevatheid en humor ontzettend missen en wensen je veel geluk en succes in Brussel!

Deze vergadering begon met een vraag over de organisatie van de Visserijdagen. De VVD vroeg aan het college hoe het zat met de toegezegde subsidie om het tekort op te vangen, en de voorwaarde dat er bij de Visserijdagen dan in statiegeldbekers geschonken zou worden. Het college, bij monde van de burgemeester, reageerde fel. Er waren volgens burgemeester Sjerps al meerdere goede gesprekken geweest met Stichting Evenementen Harlingen om geld vroeg om de statiegeldbekers te financieren. Dat schoot bij het college in het verkeerde keelgat. Uiteindelijk is er een potje van €15.000 gevonden om de statiegeldbekers (mee) te financieren en daarmee is de organisatie van het avondprogramma van de Visserijdagen gered. Aangezien onze fractie in 2018 al een motie van GroenLinks voor de invoering van statiegeldbekers mee ingediend heeft, zijn we blij dat bij de volgende Visserijdagen gebruik gemaakt gaat worden van statiegeldbekers.

Deze vergadering stond ook de jaarrekening 2022 van de gemeente op de agenda. Over het jaar 2022 houdt de gemeente, na de nog uit te voeren werken, ruim €5 miljoen over. Dat is een behoorlijk groot bedrag! Een deel van dat bedrag wordt gereserveerd voor plannen waarvan we weten dat die kosten eraan komen: de vervanging van de kunstgrasvelden, het uitvoeren van de Regiodeal en de Tall Ships Races 2026. Die laatste deed nog wat stof opwaaien. In april heeft de raad besloten de TSR naar Harlingen te willen halen en daar maximaal €750.000 bijdrage vanuit de gemeente voor te reserveren. Er is in die motie echter niet vastgelegd of die €750.000 voor of na inflatie zou zijn. Voor €750.000 nu kun je immers niet hetzelfde krijgen als in 2026. De wethouder heeft dus het bedrag geïndexeerd en een reserve van €800.000 aangelegd. Na een amendement van HOOP is dat bedrag veranderd naar €750.000.

De PvdA wil graag zien dat het geld dat vorig jaar overbleef gebruikt wordt om de ambities van de raad te verwezenlijken. We zijn een kleine gemeente met grote ambities en zo’n financiële meevaller biedt kansen om die grote ambities te verwezenlijken.

Wilt u met ons in gesprek over de komende raadsvergadering? Of gewoon een keer gezellig praten over de toekomst van onze gemeente? Op maandag 4 september vergaderen wij om 19:30 uur in Het Vierkant. U bent van harte welkom! Wij wensen iedereen een goede zomer toe.

Samen verder met Harlingen!

PvdA-fractie Harlingen, Edwin Helvrich, Jacqueline Huizenga, Welmoed Konst en Bartele Boersma