Verslag van PvdA Harlingen uit de raad van 3 juni 2020

5 juni 2020

PvdA-verslag Raad 3 juni  in pdf

Op 3 juni was er voorlopig de laatste digitale raadsvergadering, de volgende raadsvergadering zal plaatsvinden in de kantine van RSG Simon Vestdijk, waar we elkaar op gepaste afstand weer recht in de ogen kunnen kijken. Dit is door de meeste raadsleden gemist en zal voor ons allemaal zeer welkom zijn.

De raadsagenda was goed gevuld met een dertiental punten, waarvan de meeste bespreekpunten waren. Er waren woensdagavond geen hamerstukken, dus konden we een lange vergadering tegemoet zien.

Bij het vragen halfuur waren er van onze kant twee vragen. Allereerst over de trailer helling bij het van Harinxmakanaal, wanneer deze eventueel in gebruik kan worden genomen? Wethouder Schoute gaf aan de er moeizaam onderhandeld werd met de verenigingen die een bijdrage zouden leveren en dat men er nog niet uit gekomen was, hij hoopte dat het nog ging lukken voor dit jaar.

Daarnaast was er nog een vraag van de PvdA, samen met HOOP, over de compensatie van € 100,00 van het eigen risico aan zorgkosten, waarom niet aan de voorkant dit toekennen in plaats van aan de “achterkant”? De wethouder gaf aan dat er is gekozen voor maatwerk en dat er vooral gekeken wordt naar mensen die de zwaarste zorgkosten hebben en al vroeg in het jaar het eigen risico in zijn geheel al betalen moeten. Na een jaar zal bekeken worden of de regeling voldoet.

Hierbij een toelichting op de standpunten van de PvdA bij een aantal agendapunten:

Jaarstukken 2019 en begroting 2021 Veiligheidsregio Fryslân.

Ons standpunt is dat wij denken dat er juist nu geïnvesteerd moet worden om het functioneren van de Veiligheidsregio te versterken. Tot de taken van de Veiligheidsregio behoren onder andere de brandweer en de GGD. Dit zijn belangrijke taken die goed uitgevoerd moeten kunnen worden.

Wijziging APV

Het hinderlijk gebruiken in de openbare ruimte en het venten van lachgas is nu verboden. Wederom een goede stap om het gebruik van lachgas tegen te gaan. Meer en meer wordt duidelijk dat het gebruik van lachgas schadelijk is voor de gezondheid en het gebruik ervan in het verkeer levensgevaarlijk is.

Woonvisie gemeente Harlingen 2020-2030

De huidige is van 2013 en was aan vernieuwing toe. Als PvdA zijn we blij met de Woonvisie met hierin kansen voor iedereen. Hij is toekomstbestendig, er is sprake van een wijkgerichte aanpak, betaalbaarheid en bereikbaarheid van goede woningen staat voorop. Over de bestaanszekerheid maken we ons wel wat zorgen, veel inwoners uit Harlingen zien hun bestaanszekerheid momenteel verdwijnen, dit ook vooral door de Corona crisis.

Het aantal daklozen stijgt, de signalen zijn er, onze oproep is dan ook om de huren zoveel mogelijk

te matigen en de afschaffing van de Verhuurdersheffing te gaan onderzoeken. Daarnaast vragen we ons af of er nog mogelijkheden zijn om starters te ondersteunen bij het kopen van een woning, op dit moment is dat voor veel jongere mensen niet haalbaar gezien de hoge huizenprijzen en het “eigen geld” wat ingebracht moet worden. Misschien is er een mogelijkheid om eventueel als gemeente weer startersleningen te verstrekken? Wij als PvdA willen ons blijven inzetten voor betaalbare en voldoende geschikte woningen voor onze inwoners.

Uitgangspunten notitie invoering omgevingswet

De PvdA is blij met de start van het maken van een omgevingsvisie, de inrichting, kaders en onze inzet als gemeenteraad hierbij. Wij als PvdA zijn voor burgerparticipatie en willen graag dat onze burgers een actieve rol hierin kunnen spelen. Voor het college ligt hier een duidelijke taak om hiermee verder te gaan.

Begrotingswijziging

En weer was er discussie over de noodzaak van de fietstunnel in het aan te leggen fietspad tussen Wijnaldum en Midlum, zo zou er niet genoeg overleg zijn geweest en de keuze zou al gemaakt zijn. Inderdaad, twee jaar geleden heeft de gemeenteraad hier al uitvoerig over gediscussieerd en toen een besluit voor de aanleg van een fietstunnel genomen. Wat ons betreft is hier genoeg over overlegd en wat voor ons vooral meespeelt is dat de bewoners van Wijnaldum en dan met name de kinderen die naar school moeten fietsen naar Midlum hier heel blij mee zullen zijn.

Voor de PvdA is de veiligheid van deze kinderen van doorslaggevende betekening geweest, daarnaast is een fietsbrug voor veel kinderen en met name ook de oudere fietsers niet een ideale oplossing.

Wij zijn blij dat het fietspad er nu eindelijk gaat komen!

Het was al met al een lange avond, met veel belangrijke punten, waarmee het college nu aan de slag kan. Zo rond kwart voor twaalf sloot de burgemeester de vergadering. Woensdag 1 juli staat de volgende raadsvergadering gepland, zoals gezegd zal deze plaatsvinden in de RSG Simon Vestdijk. We houden u op de hoogte. Sociaal voor mekaar!

PvdA Harlingen, Edwin Helvrich, Jacqueline Huizenga, Bartele Boersma, Welmoed Konst en Ron Leen